4-sterren recensie de Volkskrant

27-01-2014
Ali B de tv-persoonlijkheid en Ali B de rapper komen mooi samen.
Door Joris Henquet

‘Jullie kennen mij als nationale knuffelmarokkaan, maar er schuilt ook een gangster in mij, een Badr Hari.’ Het is de eerste bekentenis die Ali B doet in zijn nieuwe theatervoorstelling, waarin hij belooft dat hij verhalen gaat vertellen die hij altijd verborgen heeft gehouden. Ali B bekent, maar daar moet wel iets tegenover staan: ook het publiek moet openhartig zijn. Al bij het voorstelrondje, waarin de vraag luidt wie weleens iets heeft gestolen. De oude dame op de eerste rij: ze kan het zich niet herinneren. De Marokkaanse jongen naast haar: ja, natuurlijk.

Wanneer Ali B het podium betreedt is er direct sfeer. Hij trekt jong en oud naar zijn cabaretvoorstellingen en brengt ze tijdens de show met elkaar in verbinding. Hoogtepunt qua publieksparticipatie is dit keer het blokje ‘uiterlijke onzekerheden’, waarin Ali zijn grote, opbollende neus onder de loep neemt en hij een meisje uit het publiek haalt om haar eigen onzekerheden met de zaal te delen.

De voorstelling biedt veel meer. In tegenstelling tot de voorganger Ali B geeft antwoord, die in 2012 werd bekroond met de cabaretprijs Neerlands Hoop is Ali Beken(d)t een volwaardige theatervoorstelling met een kop en een staart, met speciaal voor deze show geschreven liedjes en een decor dat bestaat uit een tiental bijzondere stoelen.

Elke stoel op het podium houdt verband met een bepaalde bekentenis: Ali B vertelt over zijn jeugd in Amsterdam Oost, toen hij met vriendjes inbrak in de kleedkamer van Ajax. Een terugkerend onderwerp is de schurende verhouding tussen Ali B de tv-persoonlijkheid en de rapper. Heeft hij zichzelf als rapper verloochend? Tussen de grappige en ontroerende verhalen door kan hij mooi wat raps kwijt. Zo komen alle talenten van Ali B samen.

Bron: de Volkskrant (27-01-2014)